Az ausztriai táncegyüttes és a Sopron Balett koprodukciójának ősbemutatója vastapsos, hangos sikert ért el a fertőrákosi barlangszínházban nemrég. Most az osztrák közönséget szeretnék elvarázsolni. Peter Breuer és Artur Kolmakov koreográfiája, a fiatal művészek magas szintű teljesítménye, Kevin Elsnig kontratenor egyedülálló hangja, a jelmezek kavalkádja, a látványvilág teljesen lenyűgözte a nézőket. A nemzetközi csapat izgalommal készül a pénteki előadásra. A 22 fellépő hatalmas színpadi energiákat mozgósítva nagyon szeretné, hogy emlékezetes legyen mindenki számára ez az este. A táncmű útja, visszapillantás itt.
A Farinelli művésznéven ismert Carlo Broschi a XVIII. század leghíresebb kasztrált operaénekeseként vonult be a történelembe. Amikor színpadra lépett, a hölgyek elájultak a nézőtéren. Hangja gyógyított. Az ő kalandos életét, eltitkolt szerelme iránti érzéseit, önmagával vívott harcait, érzéseit mutatja be a grandiózus táncmű, megidézve a barokk kort, egy ember állandó félelmét a sikertelenségtől és a magánytól. Az izgalmat, szenvedélyt, szerelmet tartogató 22 szereplős koprodukció szeretné meghódítani az európai közönséget. A fertőrákosi premier után július 2-án és 17-én St. Pöltenben látható az előadás.
A koreográfusok a műfaj nemzetközileg jegyzett legnagyobb egyéniségei, akiknek munkáit a világ számos pontján ünnepelték vastapssal a nézők. A forgatókönyvet író német Peter Breuer, a műfaj professzora 1994-ben bemutatott film után érezte azt, hogy a tánc nyelvén is érdekes, izgalmas lehet Farinelli sorsa a színpadon. Az ukrán táncművészet legendája, Artur Kolmakov is egyetértett ezzel, is közös munkájukból született meg a mostani előadás. A produkcióhoz Gerlinde Brendinger tervezésében mintegy 150 jelmez készült, sztárénekest, a nemzetközi szinten kiemelkedő kontratenort, a dél-stájerországi "aranyhangot", Kevin Elsniget is megnyerték maguknak. Ő négy dalt énekel az előadásban.
Tudósítás, fotók a fertőrákosi premierről itt.
Misztikus, varázslatos, titokzatos
- Ez a darab egy kevés iróniával megfűszerezett misztikus elemekkel átszőtt barokk balett. Egy művész sorsát, titkos álmait, rémálmait, vágyait, mutatjuk meg ennek az időszaknak az ellentétes világával, társadalmi jelenségeivel együtt. Az olasz és francia nemzet vidámsága találkozik a nehézkes etikettel, a spanyol udvarház hangulatával. A néző pedig egy nagy hatású énekes sorsán keresztül velünk utazhat ebbe a varázslatos, titokzatos világba - ezt mondta Peter Breuer, aki Artur Kolmakovval neoklasszikus stílusban alakította ki a koreográfiát, a klasszikus és modern balett közötti átmenetet vegyítette. Komoly technikai tudást és fizikai állóképességet igényelnek az általuk kitalált látványos elemek. Sok emelés, megtartás, ugrás jellemzik a jelenetek a koreográfiáit, miközben nagy hangsúlyt helyeznek a szerepek, a szereplők, figurák, helyzetek belső útjainak, emberi, érzésbeli motivációinak a megtaláláshoz. Mert a történet mélységeit, üzeneteit, tanulságait csak így lehet átadni a nézőknek.
Barokk időutazás
- Mindkettőnknek inspirálóan, érdekesnek bizonyult a barokk időszak, ennek a kornak a színei és az, hogy milyen kedvvel éltek akkor az emberek az inkvizíciók után. Ebben az időszakban is láthatunk, találhatunk érdekes, kettős sorsot hordozó, ugyanakkor nagy hatással bíró személyiségeket. Remek zeneszerzőktől születtek nagyszerű művek. A légkör, a szereplők sugározzák az izgalmakat, a titkokat, hogy mindez színpadon megjelenjen. A korszakról tudni lehetett, hogy akkoriban a hölgyeknek nem volt megengedett nyilvánosság előtt énekelni, viszont, ha egy férfi női hangon tette ugyanezt, az biztos sikernek számított. Farinellit - akinek testvére zeneszerző volt - a biztos siker és gazdagság érdekében kasztrálták gyermekkorában. A művész családja egyébként nem volt szegény - sokakat akkor a jobb élet reményében vetettek alá ilyen műtéteknek. Ő mindent elkövetett, hogy nagyon gazdaggá, sikeressé váljon. Ez is egy érdekes motivációja volt az életének. Mindezeket súlyozva a főhős belső lelki utazásai, vívódásai, önmagával szembeni csatái, a siker és a magány ábrázolása motivált bennünket. Szerintünk most is egy barokk időszak hullámait éljük meg vagy épp keresztülmegyünk rajt. A nézők ezzel a történettel Farinelli életének varázslatos érzelmi és lelki világát láthatják és érthetik meg. El tudnak mélyedni benne, akár még párhuzamokat is vonhatnak a jelennel - mondták az alkotók.
A történet:
Mindenütt őt ünneplik, irigylik, ám életét a rémálmok, traumák, illúziók és a siker elillanásától való félelem jellemzi. Az előadásban megjelenik, ahogy a főhős a villájában éli mindennapjait, miközben illúziók sorozatában, a múltjában barangol. Visszagondol arra, életét Európában sikerek övezték. Felvillan gondolataiban az, amikor az uralkodó meghívására Spanyolországba utazott, ahol a kedélybetegségben szenvedő V. Fülöp királyt is meggyógyította varázslatos énekhangjával. Farinelli hamar népszerűvé vált a spanyol udvarban, közkedvelt alakjává vált a nemességnek. Ottléte alatt megújította a színjátszást a spanyol operaházakban. A darab szerint Farinelli múltbéli szép emlékei elhalványulnak egy idő után. Sötétség borítja a hangulatát, magányosnak érzi magát és felemészti annak a gondolata, hogy az évek múlását nem állíthatja meg. Állandó szomorúság uralkodik rajta, amit csak barátai tudnak időnként elhalványítani. Baráti társaságának fontos tagja egy házaspár, Metastasio és Teresa. Utóbbi az énekes évek óta eltitkolt szerelme. Farinelli Teresa iránti szüntelen vágyakozása, viszonzatlan szerelme szenvedélyes víziókat kelt benne. Az út az énekes számára még így is a mennyek felé nyílik meg.
Minden, amit az előadásról, alkotókról, szereplőkről, Farinelliről tudni lehet, itt olvasható.
Európa hangja volt
Farinelli életében legendává, mítosszá vált. Kasztrál operaénekesként hódította meg Európát. Olaszországot, Ausztriát, Nagy-Britanniát, Franciaországot, Spanyolországot megjárva tett szert világhírnévre, hatalmas vagyonra. Sokat lépett fel Bécsben, Velencében, Nápolyban, Milánóban, Londonban és Párizsban. Titka a fennmaradt írások szerint a különleges hangja volt. A szokatlan hangtartománya majdnem négy oktáv kiéneklését tette lehetővé. Mesteri, utánozhatatlan és egyedi énektechnikát alkalmazott. Ennek egyik része a kivételes légzésszabályozás. A virtuóz, kiterjesztett részeknél a zenekar nem bírta követni. A hangja hasonlított egy mezzoszoprán, vagy szoprán női hanghoz, de erősségében felülmúlt azt. A fennmaradt életrajzi adatok szerint Farinellit a személyisége, intelligenciája, kulturált, bölcs viselkedése emelte a kor legnagyobb, legbefolyásosabb művészei közé. Mindemellett alázata, embersége, nagylelkűsége lenyűgözte kortársait. Gyakran segített a rászoruló spanyol családoknak, intézetet alapított koncertek szervezésére, amelyek bevételét árvák kapták.
Fotók: Soproni Petőfi Színház/Szita Márton
Forrás: soproniszinhaz.hu