Az új szezon szerzői a drámairodalom három évszázadának kiemelkedő alakjai, olyan írók, akik katartikus hatást gyakoroltak nézők és olvasók millióira. Bizonyára nem a véletlen műve, hogy a következő évadban játszott darabjaik valamilyen formában egytől egyig a bűn, a bűnbeesés kérdésével foglalkoznak. Lenyűgöző ugyanakkor, hogy szerzőink hogyan képesek minderről a legkülönbözőbb aspektusból írni a dráma, a komédia, a színmű vagy éppen a krimi műfaji sokszínűségének jegyében.
A Bűn és bűnhődés „megváltástörténetének” filozofikus gondolatai a bűnről, Az egérfogó titokzatossága és bűn utáni nyomozása vagy a Pillantás a hídról Eddie-jének bűnös féltékenysége és árulása ugyanúgy az egyik legalapvetőbb emberi tulajdonságról mesél, ahogyan a Főfőnök komikus helyzetei arról, mennyire nevezhető bűnösnek valaki, ha pusztán azért próbál meg mindenkit átvágni a környezetében, hogy megússzon bizonyos dolgokat. Hedda Gabler alakját az elemzők több helyen női Hamletként aposztrofálták, drámája rendkívüli erővel ábrázolja a társadalmi elvárások és az egyéni vágyak közötti feszültséget, a női szabadság korlátozását, mely végül olyan tragédiába torkollik, amit a 19. század társadalma a legnagyobb bűnök között tartott számon. A Liliom a szerző talán legkülönlegesebb, ugyanakkor legérzelmesebb műve, önvallomás Molnár Ferenc nőkkel való viszonyáról, mely hasonlóképpen főhősének életéhez, nem volt mentes a bűntől.
Ha röviden kellene összefoglalnom, hogyan tervezzük a következő évadot, azt mondanám, klasszikusnak számító szerzők klasszikus művei, a Jászaira jellemző stílusban!
Ennek biztosítéka pedig Hegymegi Máté, aki először rendez Tatabányán, Ujj Mészáros Károly első Jászais nagyszínpadi rendezésével, Göttinger Pál visszatérő rendezőként, Guelmino Sándor a színház művészeti vezetője, illetve jómagam. És természetesen a Jászai remek társulata, amelyhez az új évadban Erdős Lili tagként csatlakozik.”
A Jászai Mari Színház a 2025/2026. évadában 6 felnőtt bemutatót láthat a közönség.
M. Dosztojevszkij
BŰN ÉS BŰNHŐDÉS
megváltástörténet
Rendező: Hegymegi Máté
Nagyszínpad
Az előadást 14 éven felülieknek ajánljuk
Hogyan juthat el valaki odáig, hogy az általa vélt igazságosság nevében oltja ki egy másik ember életét?
Raszkolnyikov elszegényedett, nehéz körülmények között élő egyetemi hallgató, aki embertársait közönségesekre és rendkívüliekre osztja. Elmélete szerint az utóbbiaknak jogukban áll törvényt szegni, adott esetben vért ontani, ha a világ így előrébb jut. Magát a rendkívüliekhez sorolja, és kifejti, hogy “Aki szánja az áldozatát, szenvedjen. Nagy elme és mély érzés szenvedésre, fájdalomra kötelez. Az igazán nagy emberek, azt hiszem, igen nagy fájdalmat hordoznak ezen a földön.” Eszméinek természetesen, rengeteg a logikai és erkölcsi buktatója. Mindenesetre Raszkolnyikov ezzel csak akkor szembesül, amikor már végrehajtotta tettét: előre eltervezve, brutálisan megöli a kiszolgáltatottakon, így rajta is nyerészkedő uzsorásnőt. Az, hogy Raszkolnyikov végül melyik kategóriába sorolja magát, a nyomozó Profirijjal folytatott beszélgetésein, barátja Razumihin gondoskodásán és Szonya, a prostitúcióra kényszerült lány feloldozásán keresztül derül ki.
Lars von Trier
FŐFŐNÖK
munkahelyi komédia
Rendező: Göttinger Pál
Nagyszínpad
Az előadást 18 éven felülieknek ajánljuk
Egy informatikai startup becsvágyó főnöke, Ravn ódzkodik attól, hogy a cégvezetéssel járó kellemetlen döntéseket saját maga vállalja fel, ezért kitalál egy képzeletbeli főnököt, aki könyörtelen utasításait a távolból adja, így ő maga sajnos tehetetlen, pedig nagyon igyekszik. Ez működik is éveken át, a cég fejlődik szépen, az igazinak gondolt távoli főnök pedig nem is hiányzik senkinek. Amikor azonban az egyik termékük tényleg szenzációsnak ígérkezik, Ravn elhatározza, hogy saját szakállára eladja a céget, kisemmizve a többieket. A bökkenő: ehhez a kitalált főnöknek meg kell jelennie személyesen. Megbízza tehát Kristoffert, az állástalan színészt, hogy ideiglenesen ugorjon be a főfőnök szerepébe…
2006-ban az addig főleg kegyetlen filmjeiről ismert Lars von Trier mindenki meglepetésére egy könnyűkezű vígjátékkal állt elő, noha itt is az emberi létezés alapkérdéseit boncolgatja. A felfordulás ugyanis akkor kezdődik, amikor kiderül: a kissé bumfordi színésznek saját lelkiismerete is van…
Henrik Ibsen
HEDDA GABLER
színmű
Rendező: Guelmino Sándor
Kamaraszínház
Az előadást 16 éven felülieknek ajánljuk
Hedda Gabler amint hazajön nászútjáról, már tudja, hogy ez a házasság elhibázott döntés volt a részéről. Ekkor azonban feltűnik az életében egykori szerelme, az önsorsrontó zseni, Ejlert Lövborg. Találkozásuk során kiderül, hogy a férfi összeszedte magát és fényes jövő előtt áll. Ezt viszont az asszony nem tűrheti…
Ibsen egyik legidőtállóbb mesterműve az 1890-es Hedda Gabler – a Nóra (a Jászai 14 évvel ezelőtti sikerének) ellenpárja –, és egyben egyik legfeszültebb, lekegyetlenebb darabja, mely egykori nézőit valósággal sokkolta, és melynek középpontjában egy kiismerhetetlen, ambivalens nőalak áll, a drámairodalom egyedülállóan nagyszabású (anti)hősnője. Heddát sokan, sokféleképpen próbálták megfejteni: nevezték már női Hamletnek, női Jágónak, gondolták könyörtelen femme fatale-nak, fekete lyuknak, amely önmagával együtt elpusztítja a körülötte keringő bolygókat is, a női sors árulójának, a családi tűzhely őrzésére képtelen, anyaságra nem is vágyó, önző hisztérikának, mások szerint viszont a patriarchális rendben a helyét, az útját nem találó áldozat ő, az emancipációs mozgalom mártírja.
Összetett személyiség, az biztos: elkényeztetett és maximalista, nem kíván megfelelni sem elvárásnak, sem konvenciónak, ugyanakkor fél a nevetségességtől, a kudarctól, attól, ami fölött nincs kontrollja. A biztonságos kompromisszumba menekül, a kipárnázott kényelembe, a mutatós látszatba, aztán megriad az unalmas sekélyességtől, a langymeleg ürességtől. Csapdába esett, de hogyan meneküljön belőle, ha alkotni nem tud? Rombolással? Mi marad egyetlen sikerélményként? Hogyan szerzi vissza a kontrollt az élete felett? A hatalmát a környezete felett?
Az első bemutatót követő megszámlálhatatlan rendezés és értelmezés is tökéletesen bizonyítja, hogy a Hedda Gabler a 21. században épp olyan izgalmas, érvényes, és aktuális igazságokat közvetít a korról, a benne élőkről, mint megírásának idején.
Molnár Ferenc
LILIOM
külvárosi legenda hét képben
Rendező: Guelmino Sándor
Nagyszínpad
Az előadást 14 éven felülieknek ajánljuk
Liliom, a vurstli nagyhangú, hirtelen haragú csalogatója, a nők bálványa, dacból és mélységes igazságérzetétől vezérelve kiáll egy ismeretlen lány mellett, vállalva, hogy Muskátné, a körhinta tulajdonosa kirúgja az állásából. Az ismeretlen, tiszta lány osztozik Liliom sorsában. Két, a Paradicsomból kiűzött, otthontalan ember talál társra a ligeti éjszakában. A kispolgári hétköznapokat azonban nem Liliom számára találták ki. Képtelen az evilági törvények szerint élni. Sóvárog sikerei helyszíne, a Liget után, ami a fantázia, a szabadság birodalma, az egyetlen lehetséges élettér volt a számára. A tétlenség, a tehetetlenség és a Julival szemben érzett lelkiismeret-furdalás dühöt vált ki belőle: azt bántja, akit a legjobban szeret…
A Liliom ballada a ligeti vagány és a mindenes cseléd szemérmes-nagy, néma szerelméről; két környezetével, a világgal, és egymással is dacoló ember végzetdrámája a megalkuvásmentes, tiszta, egyenes gerincű létezés lehetetlenségéről.
Agatha Christie
AZ EGÉRFOGÓ
krimi
Rendező: Crespo Rodrigo
Nagyszínpad
Az előadást 14 éven felülieknek ajánljuk
Agatha Christie legendás Az egérfogó című krimije a színháztörténet egyik legnagyobb szenzációja: több mint 70 éve fut megszakítás nélkül Londonban, és 2025-ben ünnepelték a 30.000. jubileumi előadást.
Egy külvilágtól elzárt panzió, egy naiv feleség, egy gyanakvó férj, egy excentrikus fiatalember, egy rejtélyes idegen, egy furcsa nőszemély, egy hűvös nyugalmazott őrnagy, egy zsémbes idős hölgy, egy lelkes fiatal nyomozó és egy titokzatos gyilkosság – Agatha Christie Az egérfogó című a krimije műfajának csúcsa, ahol mindenki gyanús, és senki sem az, akinek látszik. A Ralston-házaspár panziójában a feszültség tapintható, a telefonvonal elvágva, a múlt árnyai pedig mindenkire rávetülnek. A szerző mesterien vezeti félre a nézőt: minden szereplőről elhisszük, hogy ő lehet a gyilkos, de a végső leleplezésig senki sem lehet biztos semmiben. Két és fél órás elmejáték, ahol a legnagyobb csapda az, ha azt hisszük, már tudjuk a választ. Az egérfogó egy színházi klasszikus, ahol a titok a nézők között marad!
Arthur Miller
PILLANTÁS A HÍDRÓL
dráma
Rendező: Ujj Mészáros Károly
Nagyszínpad
Az előadást 14 éven felülieknek ajánljuk
New York a háború utáni fellendülés optimista pezsgésében él az ötvenes évek hajnalán. A Brooklyn híd túloldalán, az olasz bevándorlók munkásnegyedében ez csak álom. Szicília ontja magából az illegális bevándorlókat, akiket bújtatni veszélyes, a kitoloncolástól mindenki retteg. Eddie, a dokkmunkás, nem sejti mit vállal magára, amikor két rokonát befogadja otthonába, ahol feleségével, és alig nővé érett, nevelt lányával él. Eddie nem tudja, mi a féltékenység. Eddie nem tudja, hogy a híd túloldaláról álmodó fiataloké a modern jövő, amit ő sosem foghat fel. Eddie ismeri Amerika, Szicília, az erkölcs, Isten, a józan belátás törvényeit – mégis képtelen megfékezni a lelkében feléledő vihart. Hogy útja hova vezet… kiderül a darabból.
További részletek: ITT!