Gobbi Hilda egyik kedvenc szerepe volt Aase anyó, aki Peer Gynt édesanyja Ibsen világhírű
drámakölteményében. Mindössze rövid idő adatik meg az őt megformáló színésznek, ám mégis
felejthetetlen alakításra nyújt lehetőséget.
Maga Gobbi Hilda ezt írta a díjról: „Sajátossága a színészi munkának, hogy a főszereplő több
felvonáson keresztül vonja magára a figyelmet. Az epizodistáknak csak néhány perce, pillanata
van; tömörít, mint az író, amikor epigrammát alkot”.
A színészlegenda 1987-ben a végrendeletében hozta létre az Aase-díjat az „emlékezetes percek,
pillanatok, szavak, mozdulatok főszereplői”-nek, az epizodistáknak, azzal a meghagyással, hogy
évente két színészt és két színésznőt díjazhat a neves művészekből álló kuratórium.
Tóth Károly 1982-ben kezdte pályáját a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színházban
A Társulat egyik legrégebbi, legmegbízhatóbb tagja, egyfajta társulati állandóság, a hagyományok
őrzésének és továbbvivőjének letéteményese, de ugyanakkor nyitott az új lehetőségekre,
élményekre is, kész minden új kezdeményezésekben részt venni. Szívesen dolgozik fiatal
rendezőkkel, az újításokra kíváncsian, fogékonyan adja át hosszú és gazdag pályája
tapasztalatait.
Számos remek karakterszerep van mögötte, melyeket mindig különlegessé tett személyiségének
ereje, játékának szuggesztivitása, egyedi stílusa; a legkisebb színpadi megnyilvánulásokat is
főszereppel egyenrangúvá tudja tenni, néma jelenléte magára vonzza a tekintetet, prizmaként
sűríti magába egy-egy előadás lényegét.
A villanásnyi pillanatokban sorsot felmutatni tudó szikár játékstílusa, fanyar humora különösen
emlékezetes volt Ivo Krobottal közösen készített munkáiban (Harlekin milliói, Platonov, Túl zajos
magány), vagy a Liliom, a Kétfejű fenevad, a Tizenkét dühös ember egy-egy szerepében. Fontos
alakítása volt Schiller Don Carlosának Főinkvizítora: bár utolsóként, a darab utolsó húsz percében
lépett színpadra, az övé volt az előadás egyik legerősebb szerepformálása, jelenléte.
Épp ilyen megrázó erejű, belülről építkező, részletekben gazdagon megformált a Tengeren című
előadás lecsúszott alkoholistája (2019, rendezte Göttinger Pál), vagy a Macbeth (2018, rendezte
Horváth Illés) villanásnyi epizódjai, melyeket hol hátborzongató humorral, hol jegesen pontos
racionalizmussal formált meg a tomboló káosz mesterművében.
Ilyen emlékezetes alakítása a Közellenség Várnagy figurája is, ahol a kisemberi aljasság,
kegyetlenség, hitvány opportunizmus vérfagyasztóan groteszk ábrázolását nyújtja.
Tóth Károly a felnőtt előadások mellett gyakran szerepel mesedarabokban is (legutóbb épp a
Varga Péter rendezte A púpos lovacskában), melyeket hasonló alázattal, odaadással formál meg,
mint felnőtt szerepeit, és a humor, fantázia és gyermeki kíváncsiság sem hiányzik alakításaiból.