A veszélyhelyzet ellenére sem állhat meg az élet, show must go on, a kényszer új műfajokat szül: netszínház, online repertoár, telefon- és emailinterjúk. S most megjelent az első online próba, csoportos skype-hívás, videokonferencia, ahol több hét után újra találkozhattak a művészek.
Wass Albert regényét, amely a Trianon utáni Erdélynek, Székelyföldnek állít emléket, Kiss József alkalmazta színpadra. A komédia ősbemutatóját eredetileg április végére tervezte volna a Jókai Színház, de az ismert okok, a világjárvány hazai elterjedése átrendezte a repertoárt. Az online próba premierjével mindenesetre olyan tapasztalatban volt részük a színészeknek, amilyenben korábban még soha.
Az előadásban Mózsi szerepét Tege Antal játssza, Rozál, a felesége Fehér Tímea. A szereposztás különlegessége, hogy Bartus Gyula Jászai Mari-díjas, Csurulya Csongor, Koleszár Bazil Péter, Lénárt László és Szabó Lajos is három-négy-öt figurát játszik.
Tege Antalt kérdeztem, hogy milyen érzés volt online próbálni.
Csoportos skype-híváson olvastuk össze, beszéltük meg a szerepeket. Úgy gondolom, a próbafolyamat bizonyos fokán működőképes ez a megoldás, amikor elemzünk, összeolvasunk, megbeszéljük, hogy mi felé megyünk, hogyan értelmezzük a karaktereket, jeleneteket, addig jó az online próba. De bizonyos szint után élőben kell látni egymást, érezni, merre mozdulunk. Elképzelhetőnek tartom, hogy a próbafolyamat egy későbbi időszakában megint jó lesz ez például szövegösszemondásra. Amikor a színésznek már van fogalma a darabról, akkor lehet értelme ennek a módszernek, hiszen minden próba, mindenféle tanulás végül a darab hasznára válik.
A Tizenhárom almafa szereplői, ahogyan a színészek általában abban bíznak, hogy a munka hamarabb elkezdődhet, mint ahogyan a nézők előadásra jöhetnek majd. Az is reményre ad okot, hogy a Sík Ferenc Kamaraszínházban lesz a bemutató, tehát kisebb létszámú nézőtér előtt.