A TÁNC 2022/2023 PROGRAMSOROZAT ELŐADÁSAI
 
Z-Ujszászi Dorottya
dot.Consla: SOS Lebegés (2022)
Állapotok, amikre vágyunk. Amiktől félünk is. Egy krízis utáni élet, egy élet utáni krízis
táncban a CONSLA nyelvén
Alkotók, előadók: Béky Emma, Nagy Csaba Mátyás, Z-Ujszászi Dorottya
Dramaturg: Téri Gáspár
Jelmeztervező: Kelmekreálda
Zene: Gergely Attila
Fény: Vajda Máté
Grafika: Kosztándi Orsolya
Vers: Labanc Dániel
Asszisztens: Jantner Emese
Koreográfus: Z-Ujszászi Dorottya
Az SOS Lebegés egy olyan állapotban játszódik, amelyben kényelmetlen lenni, de nagyon
hasznos és fontos az embernek a fejlődése szempontjából. Mondhatjuk úgy is, hogy a
nemlétben játszódik, ahol egyfajta egymásrautaltság és csiszolódás történik. Egy nyomasztó
létben, ahonnan szeretne az ember kilépni, de még nem tud. A darab címe erre utal: „Segítség,
bizonytalanban lebegek, partra vágyom!” S mindez fordítva is igaz: „Segítség, nem akarok
már szikla szilárd lenni, csak lágyan szeretnék boldogságban lebegni!” Az elengedés és a
kontroll súlypontjai között játszódik a darab. A különböző karaktereket tükröző
előadóművészeknek lehetőségük nyílik aktuális álláspontjuk megjelenítésére, kifejtésére. A
darab témája a vágy a fordulópontra.
 
 
Gera Anita/DanceLab
A meztelen majom
kortárs tánc
Előadók: Béky Emma, Birta Márton, Bot Ádám, Nagy Noémi Gizella, Tőkés Imola
Fényterv: KGP
Zene: Kovács Jeromos
Koreográfus: Gera Anita
„A tapasztalatok alapján formálódó hiedelmekkel, gondolati konstrukciókkal egy-egy emberi
közösség mintegy lefedi jól-rosszul a valóságot, vagyis annyit fogunk fel a valóságból,
amennyit a hiedelmeink közvetítenek.”
(Csányi Vilmos: Íme az ember)

Gera Anita/DanceLab az X,Y,Z és az Image koreográfiák után most a Meztelen majom című
új produkcióval készül. Érdeklődése fókuszában a pandémia lezárulásával szintén egy
szociológiai téma került. Az előadás témája a modern társadalomban élő ember konstruált
világa, amelyben az egyéni tapasztalatokon túl, a közösség által kialakított, elfogadott,
ellenőrzött és betartott hiedelmek alapján tájékozódunk.
 
 
Idéző 1.84 – Kiss-Balbinat Ádám – Szabó Marcell
Kaleidoszkóp – Hommage á Bartók Béla
kortárs- néptánc színházi előadás
Tánc/Koreográfia: Ifj. Zsuráfszky Zoltán és Tókos Attila
Zene: Bartók Béla, Kiss-Balbinat Ádám és Szabó Marcell
Fénytervező/Technikus: Patai Roland
Az Idéző 1.84 kortárs-néptánc társulat Tókos Attila és Ifj. Zsuráfszky Zoltán, valamint Kiss-
Balbinat Ádám és Szabó Marcell Bartók örökérvényű műveiből készített egy rendhagyó estet,
melyben a zene és a tánc méltán tiszteleg a híres zene-szerző alakja előtt.
Betekintést nyerünk a magyar idők történeti „kaleidoszkópjába”, mint színesen kavargó
változások gyors egymás-utánjába. Bartók Béla sokoldalúságát, személyiségének megannyi
különbözőségét a darabban megjelenő négy különböző karakter jelképezi. Az előadás egy
színes zenei válogatás: egyaránt elhangzanak klasszikus zongorára írt művek, hegedű duók és
autentikus népzenék. Bartók zenéje egyben neoklasszicizáló és folk, egyszerre épít az
univerzális (európai) zenei hagyományokra, a magyar gyökerekre (a népzene által) és újítja
azt meg sajátos hangvétellel, “hagyomány-tisztelet és megújulás”. Időtlen és örökérvényű,
mert tradíció, nemzeti szellem és újítás egyszerre van jelen zenéjében, így az mindenkinek
szól, tartalma univerzális. Ehhez méltón szerettünk volna sajátságos hangon megalkotni
aktuális néptánc-színházi bemutatónkat egy felvonásban, körüljárva a nagyvárosi létünk és a
magyar hagyományos kultúra relációit.
…nem járhatnánk ezen a úton a bartóki örökség nélkül
feladatunk a méltó emlékezés és a továbbhaladás…
 
Flying Bodies
HEPP
kortárs tánc és új cirkusz
Alkotók: Csuzi Márton, Rácz Réka
Előadók: Csuzi Márton, Zoletnik Zsófia
Zenei szerkesztő: Csuzi Márton
Fény: Kovács Gerzson Péter
Mentor: Goda Gábor
Szöveg: Sára Gergely a.k.a. Gege Végletek című dalszövegének interpretációja
Mi lennék ha? Minden. Akkor inkább semmi sem leszek. Dehogy, csak idéztem. Gegétől. Az
irodalomtanár rappertől. Bárcsak egyszer lennék akkora, hogy magamtól idézzek. Na ez is
idézet. Mokitól. Na de akkor legyek már valaki. Mindegy ki. Ha mindegy, akkor viszont jó az
úgy ahogy van. Sőt, úgy a legjobb. Igazából szeretem is, hogy ilyen kis páfrány vagyok. Csak
mozizok a polcról. Néha jó lenne mondjuk gombának lenni. Varázsolni. De általában beérem

azzal ha zöld vagyok. És jó illatú. Nem kell virág. Akkor már idézettel zárom: Magam adom
megadom magam. Quimby. Ha jobb lennék az rosszabb lenne. Csuzi Márton és Rácz Réka a
személyiség, a jellem tövét keresik. Azok- e, akik lenni akarnak? Ha nem miért nem? El
tudják-e fogadni, hogy azok akik, amik? Hibákkal, gyengeségekkel együtt. Minderre
egymásban keresik a választ. A másik tükör, vonalzó: viszonyítási pont számukra. Kellenek
egymásnak, hogy önmaguk legyenek. A tánc és a cirkusz nyelvén kommunikálnak, a
fizikalitás adja a teret számukra, és megoldást is abban találnak.
 
A Góbi Rita Társulat és a Nemzeti Táncszínház közös produkciója
Tátikák
kortárs tánc
Táncművészek: Frank Rebeka Anna, Sinthavong Zsófia, Szeles Ildikó,
Rovó Virág, Takács Rozi, Imély Dorka
Fénytervezés: Pavla Beranová (CZ) és Pető József
Jelmez: Marie Gourdain (FR)
Koreográfus asszisztens: Sinthavong Zsófia
Koprodukciós partner: Nemzeti Táncszínház
Koreográfia: Góbi Rita
Az emberek, akár a növények, kinyílnak majd becsukódnak, időnként lelassulnak,
lekókadnak, de tündökölnek is. Az előadás öt fiatal virág játéka, záródnak és megnyílnak,
egymásra figyelnek, beszélgetnek – ez a „kánontánc”, amelynek minimalizmusa jellemzi a
koreográfiát.
 
Szőllősi Krisztina
A Falka
kortárs tánc
Táncművészek: Földesi Milán, Raj Martin, Emanuele Co, Nagy Nikolett, Varga Lotti
Zene: Kalotás Csaba Fény: Katonka Zoltán
Jelmez: Károlyi Krisztina
Térinstalláció: Piroska Nonó
Mentor: Barta Dóra
Koreográfus: Szőllősi Krisztina
Közösségünk legerősebb jellemzője a „falkaszeretet”, a közösségi szellem. A falkában nincs
hatalmi rangsor, a férfiak nem küzdenek meg egymással a vezérségért. Miért is volna erre
szükség, amikor a falka egy összetartó nagycsalád.
Azonban felmerül a kérdés, meddig összetartó a falka? Mi vezethet ahhoz, hogy egy erős
rendszerben meginogjon a bizalom? Mennyire erősek a kötődések, mikor bukik elő a
felszínesség. Hogyan töri meg a Nő a falka rendszerét, megváltoztatja-e annak íratlan
szabályait?